Gennep Cougars U10 – BC Oirschot U10 = 6 – 57

Vorige week hadden we thuis ruim gewonnen van de blauw-witten uit het land van Maas en Niers. Vandaag gingen we met een compleet team proberen om weer goed samen te spelen, maar vooral om er een leuke wedstrijd van te maken. Al vrij snel bleek dat we ook deze keer te sterk waren ten opzichte van de tegenstander. Na de tweede periode trokken we ons terug op de middellijn om de tegenstander meer ruimte te geven en na de derde periode trokken we ons terug naar de baseline als we gescoord hadden. Jammer was het dan ook dat cougars niet tot scoren kon komen tijdens de eerste vier periodes zodat we gingen rusten met een tussenstand van 0-30. Net zoals de eerste wedstrijd was de opdracht om iedereen te laten scoren, maar ook om goed samen te spelen en proberen iedereen bij het spel te betrekken. We waren met maar liefst vijf auto's, u leest het goed, naar Gennep afgereisd. Mirthe van de Loo had een auto vol met familieleden er kwamen zelfs buitenlandse scouts (Duitsland) om haar te bewonderen. Gelukkig kon Mirthe in periode 5 en 6 laten zien waarom ze afgelopen woensdag op de training de bal gewonnen had (op woensdag krijgt de speler die het beste getraind heeft en de opdrachten goed uitvoert een basketbal mee naar huis om een week te oefenen). Giel van de Sande reed ook al met een volle familieauto naar de wedstrijd en gelukkig liet Giel zich ook van de beste kant zien. Naast dat ik natuurlijk genoten heb van de mooie aanvallende acties van onze spelers, heb ik ook gelet op de goede verdedigende acties van onze spelers. In de thuiswedstrijd was er een speler (nummer 33), die duidelijk aanwezig was maar vandaag kwam hij niet aan te pas door goed verdedigend werk van Ymke Nijhuis, Menno Delfos en Giel van de Sande. Nadat Mirthe gescoord had, spraken we af dat we minimaal drie keer over zouden passen. Dit leverde mooie aanvallen op. Gelukkig kon aan de andere kant cougars scoren en zo gingen we afsluiten met een eindstand van 6 – 57. Tijn van Asseldonk werd de topper van de week, hij scoorde drie keer en hij bleef hard werken. Tijn het is je van harte gegund, komende week het shirt aandoen (je mag het shirt ok aandoen bij de gymles) en volgende week tegen Springfield de trommel vullen met iets lekkers. Niet vergeten, Tijn!
Na afloop heb ik nog gesproken met de twee coaches van de tegenstander, die duidelijk aangaven dat wij (BC Oirschot) zo goed omgaan met onze spelers (ze vonden het shirt van de topper van de wedstrijd een erg leuk initiatief), maar ook de tegenstander de ruimte gaven om er een wedstrijd van te maken. Dat de ouders en familieleden van Oirschot ook juichen als de spelers van de tegenstander scoorden. Dat zijn complimenten, waar wij als club trots op mogen zijn.
We zijn nu over de helft van de competitie en als je kijkt naar onze spelers dan moet je concluderen dat er grote stappen gemaakt zijn ten opzichte van het begin van de competitie (in het najaar). Er wordt steeds beter samengespeeld, sommige spelers verdienen hiervoor een groot compliment omdat ze dat soms nog moeilijk vinden maar dat dan toch doen. Goed gedaan jongens en meiden! Technisch zie je dat er vooruitgang zit, er zijn spelers die een layup perfect lopen. Je ziet dat het zo belangrijk is om de trainingen van Tanja en Iris te volgen. Er wedstrijden bij zijn, waar we weinig tegenstand hebben maar ook wedstrijden waar we tegen een zeperd lopen. De komende vier wedstrijden zullen pittig worden. We moeten nog tegen de nummers 1 tot en met 3. Komende wedstrijd moeten we naar Berlicum om te spelen tegen Springfield. Helaas ben ik er zelf niet bij, maar gelukkig heb ik een hele goede vervangster gevonden en zal Tanja de wedstrijd coachen. Op zaterdag 28 maart vertrekken om 11:00 uur (parkeerplaats St Joris).

Erik Nijhuis