"Wij doen ons licht aan", samenwerkingsactie van ANWB en Basketbalclub Oirschot

Op dinsdag 14 oktober 2014 was het een gezellige samenkomst van kinderen en volwassenen op de fiets. De ANWB was met hun project "Wij doen ons licht aan", te gast bij Basketbalclub Oirschot.

Het doel van dit project is om de veiligheid van fietsers, vooral die van kinderen op de fiets, te verbeteren. Nu de avonden weer vroeger donker worden, is het licht op de fiets een belangrijk onderdeel. Kinderen gaan naar een (sport) vereniging en daarbij is het goed dat zij fietsend de afstanden overbruggen. Dat zij daarbij goed zichtbaar dienen te zijn spreekt voor zich.

Tijdens deze avond werden door leden/ouders van de Basketbalclub Oirschot alle fietsen die bij Sportcentrum De Kemmer aankwamen of vertrokken, gecontroleerd op diverse punten. Het licht, reflectoren, de remmen, ketting, banden en de bel werden goed onderzocht en daar waar nodig gerepareerd. Na een goedgekeurde fiets werd deze voorzien van de OK sticker. Gelukkig waren op het einde van de avond nagenoeg alle fietsen voorzien van deze sticker. Een enkeling heeft deze mee naar huis gekregen, om eerst zelf nog wat te repareren zoals een jasbeschermer of kettingkast.

Aangezien er op de dinsdagavond veel door leden van Basketbal club Oirschot getraind wordt, waren de aanwezige voornamelijk (jeugd)leden van deze vereniging. Echter werden ook de fietsen van de overige sporters goed gecontroleerd. Een positieve houding en instemming lieten zich vaak welgevallen.

Een mooie samenwerking van ANWB en Basketbalclub Oirschot, levert hopelijk weer iets meer veiligheid in de komende donkere dagen.

Bijgevoegd een foto van deze avond, waarbij de banden getest en opgepompt worden.