JU18 BC Oirschot nèt geen kampioen.

Zaterdag 30 april speelden de JU18 hun kampioenswedstrijd in- en tegen Oss. Laatste wedstrijd van het seizoen en - mooier kan het eigenlijk niet - het winnende team van deze wedstrijd mocht zich tot kampioen kronen van de 2e klasse!

Vergezeld van een grote groep supporters begonnen de JU18 wat wijfelend aan hun wedstrijd. De spanning was voelbaar en scoren ging voor beide teams moeizaam. In het tweede kwart stond de verdediging van Oirschot beter en ook de aanval liep steeds beter. Er volgden een aantal vloeiende aanvallen en na een fysiek sterke periode, Oss had veel moeite met het snelle en pittige spel van Oirschot, gingen de JU18 de rust in met een voorsprong van 13 punten, 14-27. De meegereisde familie, vrienden en clubgenoten waren het er over eens dat de wedstrijd al bijna was gespeeld..

In het derde kwart echter raakte Oirschot het gevoel kwijt en regelmatig werden er geen goede keuzes gemaakt in het veld. Oss kwam terug in de wedstrijd en kreeg steeds meer zelfvertrouwen. Oirschot werkte hard maar scores vielen niet meer en Oss begon de gaatjes in de Oirschotse verdediging te vinden. In het vierde kwart zette dit door, zeker toen er voor Oss een groep fanieke supporters 'bij' kwam in de vorm van de JU20 die net hun wedstrijd op het veld ernaast hadden gewonnen. DE JU18 van Oss konden hierdoor blijkbaar een stapje extra zetten en kwamen dichterbij geslopen. Hoewel Oirschot altijd kans had de wedstrijd winnend af te sluiten werd de spanning net teveel. Kort voor tijd scoorde Oss de 43-42 en kwam daarmee, voor het eerst sinds het begin van de wedstrijd, op voorsprong. In een rommelige eindfase probeerde Oirschot nog de winst naar zich toe te trekken maar de basket van de tegenstander werd niet meer gevonden. Teleurgesteld moesten coach Jan van Laarhoven en 'zijn' jongens toezien hoe Oss het kampioenschap vierde..

Iedereen van Oirschot had eigenlijk gehoopt, en een beetje verwacht, dat de JU18 deze klus konden klaren maar helaas pakte het anders uit. En eerlijk is eerlijk; complimenten aan de JU18 van Oss die lieten zien mentaal erg sterk te zijn door een vrijwel verloren wedstrijd nog om te kunnen buigen naar winst.

Het was een hartstikke mooi en leuk seizoen voor de JU18 met veel spannende, goede en sterke wedstrijden in de 2e klasse. Gezien de koppies en reacties op het veld na het laatste fluitsignaal zullen ze even tijd nodig hebben om blij te zijn met de tweede plaats..