Black Shots U10 – BC Oirschot U10

Trots, dat is het juiste woord op de prestatie die "onze" U10 op 14 december in alle vroegte heeft geleverd. We vertrokken om kwart over acht, ja goed lezen....kwart over acht op zondagochtend om te gaan basketballen in Helmond. Iedereen was present zodat we met negen spelertjes op weg gingen. De vorige keer hadden we thuis nog ruim verloren van de Helmondse equipe, maar toen deed Menno Delfos niet mee. We begonnen met de zaal in te richten (ook voor de tegenstander was het vroeg opstaan) en daarna met in te lopen (layups). Giel van de Sande was erg goed wakker, hij was bij de warming up super scherp en liep de ene na de andere layup, kon hij het volhouden in de wedstrijd? Het antwoord volgde snel in de eerste 8 minuten maakte Giel al een hele mooie treffer, pats die is binnen! Na vijf periodes stond de stand op 22 voor Black Shots en 18 voor Oirschot, we stonden dus 4 puntjes achter. In periode 6 en 7 lieten we door heel goed te verdedigen de tegenstander niet scoren en zelf wisten we nog acht punten te maken zodat we de achtste periode ingingen met een voorsprong van 22 tegen 26. De laatste periode was zenuwslopend. Het kon alle kanten opgaan. Binnen no time was de stand gelijk (Black Shots had de beste vijf spelertjes opgesteld) , maar uiteindelijk maakte wij de winnende score. Yes, gewonnen! Bas van Riel was goed op dreef en hij zou deze wedstrijd maar liefst 8 tweepunters maken. Bas wist na de wedstrijd te vertellen dat hij dit seizoen al 44 tweepunters heeft gemaakt. Ik hoop dat niet veel scouts deze verslagen lezen anders ben ik bang dat we straks Bas nog kwijt raken aan L.A. Lakers of de Milwaukee Bucks. Doel van Bas is om in dit seizoen 100 tweepunters te maken. Een heel mooi streven vooral omdat Bas ook steeds meer oog krijgt voor zijn medespelertjes en alleen gaat als er ruimte is. De vorige wedstrijden waren voor Bas zwaarder omdat hij steeds van de tegenpartij de betere spelertjes tegenkrijgt. Vandaag hebben Anouk Kolsters , Menno Delfos en Ymke Nijhuis de snelle en balvaardige spelers van Black Shots mogen verdedigen, zij hebben dit in een woord: geweldig gedaan. Dankzij het goede en strakke verdedigen en de snelle omschakelingen van deze 3 spelertjes konden Bas zich uitleven in de scores en konden ook andere spelers floreren. Tijn van Asseldonk maakte een hele mooie tweepunter, die in de voorjaarscompetitie voor drie punten zal gaan tellen. Buiten de bucket telt dan voortaan voor drie punten. Mirthe van de Loo maakte ook erg koel haar punten, ze deed precies wat we afgesproken hadden. Op de helft gaan staan van de tegenpartij, ze trekt dan automatisch een spelertje van de tegenpartij mee zodat er meer ruimte komt voor onze dribbelaars (Menno Delfos, Bas van Riel, Anouk Kolsters en Giel van de Sande). Vera van Rijt (een van onze vaste innemers, de andere is Tijn van Asseldonk) dribbelde een erg leuke wedstrijd mee en zij maakte ook haar punten. Vera begint ook beter te spelen en zichzelf niet steeds vast te dribbelen. Je kunt zien dat Tanja en Iris op woensdagmiddag veel doen aan overspelen en omschakelen van aanval naar verdediging en andersom. Cas van Mierden had dezelfde taak als Mirthe, met zijn snelheid is Cas gevaarlijk. Cas heeft hard gewerkt, maar hij moet proberen als hij de bal ontvangt naar de basket te gaan en niet te lang met de bal in de handen te wachten. De tegenstander pakt dan de bal uit de handen of het wordt sprongbal. De bal afpakken uit de handen van de tegenstander moet je aan Anouk en Ymke overlaten, zij zijn altijd erg verbeten op de bal en menig jongen laat zich de kaas van het brood eten door deze 2 meiden. Menno had, voor zijn doen, niet veel gescoord maar hij heeft super verdedigd en zijn hoofd niet gek laten maken. Heel goed gedaan, Menno! We hebben dus gewonnen en hoe. Iedereen heeft zich uit de naad gewerkt en het resultaat is natuurlijk erg bevredigend. Het was dus erg moeilijk om de kanjer van de wedstrijd aan te wijzen, ik heb dus voor een keer gesmokkeld......ik heb namelijk 2 shirts; het ene shirt ging naar Giel van de Sande (Giel heeft ook de trommel gekregen) en de andere ging naar onze topscorer Bas van Riel. De najaarscompetitie zit er op, wat hebben we genoten van de speelvreugde van onze jongste leden. Nogmaals supertrots op deze wedstrijd. In de kerstvakantie is er geen training, geniet dus van een welverdiende winterstop. Fijne feestdagen en tot 2015.

Erik Nijhuis